Jeg holder foredrag i hele landet om musik og historie. Nedenfor er en liste over mine aktuelle foredrag.
FOREDRAG OM KLASSISK MUSIK
Sjostakovitj – en sovjetkunstner
(afholdt landet over og på
Folkeuniversiteterne i Emdrup, København og Aarhus)
Hvem var Sjostakovitj? Et naivt kunstnergemyt, der aldrig forstod den
rolle, som han af Kommunistpartiet blev udset til at spille? Eller en ætsende
skarp satiriker, der formåede at drive gæk med Partiet og staten gennem sin
musik, i hvilken politisk modstand blev udtrykt? I dette foredrag kommer vi
tættere på mennesket, musikken og myten: Hvordan forstod han sig selv - og
hvordan blev han forstået af Partiet og publikum i Øst og Vest? Foredraget
er baseret på Mikkel Thrane Lassens biografi om den sovjetiske komponist
Dmitrij Sjostakovitj "Sjostakovitj – en sovjetkunstner" (Multivers 2022). Bogen
gør op med en række myter og traditionelle forestillinger om Sjostakovitjs
forhold til politik og ideologi, hans relation til parti og stat, og ikke
mindst i hvilket omfang hans musik var løbende kommentarer til og skjult kritik
af Sovjetisk kulturpolitik.
Sjostakovitj og Prokofjev: Et dobbeltportræt
(afholdt på
Folkeuniversiteterne i Emdrup og Aarhus)
Komponisterne Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975) og Sergej Prokofjev
(1891-1953) virkede begge i perioder i Sovjetunionen, i Sjostakovitjs tilfælde
hele livet, for Prokofjevs vedkommende den sidste del af hans karriere. De blev
begge afgørende mærket og påvirket af den brutale og hårdhændede kulturpolitik
under Stalin. De var på en gang spejlbilleder af og modbilleder til hinanden,
og for dem begge blev året 1936 et skæbneår. Dette foredrag giver et
dobbeltportræt af den arrogant selvsikre Prokovjev og den nervøst,
selvudslettende Sjostakovitj og følger dem sammen og hver for sig i og udenfor
det Sovjetunionen, der blev deres skæbne. Vi følger deres kampe, professionelt
og privat, og undersøger hvilke forventninger de havde til systemet, og hvilke
systemet havde til dem. Foredraget er baseret på Mikkel Thrane Lassens
biografi om den sovjetiske komponist Dmitrij Sjostakovitj "Sjostakovitj – en
sovjetkunstner" (Multivers 2022).
Leningrad: Sult og symfoni
Den tyske belejring af Leningrad under 2. verdenskrig er en af krigens største katastrofer målt i menneskeliv. Historien om hvordan Leningrads indbyggere levede i de 1000 dages belejring, hvor sulten slog en mio mennesker ihjel er en rystende fortælling om lidelse og fortvivlelse. Men fortællingen om hvordan man i Sovjet - og Vesten - kæmpede for at få opført Sjostakovitjs 7. symfoni, delvist komponeret i byen under belejringen, er en fascinerende fortælling om vilje og mod og om hvordan kunsten kan overvinde barbariet.
Karlheinz Stockhausen & andre fra avantgardens overdrev
(i anden form
afholdt på Folkeuniversitetet i Emdrup)
Med udgangspunkt i Karlheinz Stockhausens værk Helikopterstreichquartett
for strygekvartet og fire helikoptere spørger jeg i dette foredrag: hvad var
meningen? Stockhausen var en af de vigtigste og mest berygtede af de
komponister, som ophævede den kontrakt mellem lytter og komponist om at det
skulle være bare en smule rart at høre musikken. Og med beslutningen om at
smide de fire medlemmer af en strygekvartet op i hver sin helikopter, hvor de
udstyret med hovedtelefoner forsøger at spille det samme værk, bliver det,
syntes mange, helt skørt. Men måske var der alligevel mening i galskaben.
Foredraget er baseret på Mikkel Thrane Lassens bog "Hvad rager det os om I
lytter – nedslag i avantgardens kulturhistorie" og vi kommer undervejs også
rundt om Erik Satie, John Cage, Aleksandr Skrjabin og andre fra avantgardens
overdrev.
John Cage og Arnold Schönberg
Østrigske Arnold Schönberg og amerikanske John Cage kan næsten ikke være
mere forskellige. Den første en stram alvorsmand, der snører sin musik ind i
stramme regler og den anden en uhøjtidelig spasmager, der bryder alle regler
bare for at se hvad der sker. Men Cage var faktisk elev af Shönberg og under
deres forskellighed ligger en fælles bestræbelse på at bryde ud af de regler
som musikken hidtil havde været spundet ind i. Resultatet blev de såkaldte
Skandalekoncerter i Wien i 1913 hvor folk kom op at slås efter at have hørt
musik af Arnold Schoenberg – og den ikke mindre skandaløse koncert i en
amerikansk skov, hvor selv John Cages nære venner og allierede udvandrede i
vrede efter at have overværet værket 4'33'' – et stykke helt uden lyd.
Foredraget er baseret på Mikkel Thrane Lassens bog "Hvad rager det os om I
lytter – nedslag i avantgardens kulturhistorie" og vi kommer undervejs også
rundt om andre skikkelser fra avantgardens overdrev.
Skandaløs musik – skandalekoncerter og øretæver
(udgangspunkt for en podcast på Vild Historie)
Et foredrag om musik i 1900-tallet, der gennem historien har provokeret sit
publikum så meget at det har afstedkommet korporlige slåskampe! Noget af
musikken, der skabte skandale, var så langt fra et musikalsk lydbillede, man
kendte i forvejen at man med rimelighed må spørge om der fortsat er tale om
musik – eller om den usynlige kontrakt mellem lytter og komponist er blevet
ophævet. Foredraget er baseret på min bog "Hvad rager det os om I lytter?
Nedslag i den musikalske avantgardes kulturhistorie" (Multivers 2023).
Lyt til podcasten på Vild Historie Øretævekoncerten i 1913: Trusler og lussinger fløj gennem luften
https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A138080692
Strygekvartettens kulturhistorie
Strygekvartetten har en helt særlig position i den europæiske kunstmusik. Den opfattes som særligt følsom - og en smule elitær og som operaens kulturelle modsætning. I dette foredrag kommer vi tæt på strygekvartettens historie og kulturhistorie og ser på eksempler hvor strygekvartetter har medført optøjer!
Requiemets kulturhistorie
(afholdes på Københavns folkeuniversitet efteråret 2025)
Et requiem er musik, beregnet på opførelse til en katolsk messe for en afdød, men har igennem de seneste par hundrede år fået en særlig genreplads i den klassiske musik. I dette foredrag går vi tæt på requiemet som genre, dets historie og dets særlige plads i den klassiske musik - og vi ser naturligvis også på nogle af de mest berømte og sagnomspundne, som fx Mozarts og Verdis.
Klassisk for begyndere
(afholdes på Folkeuniversitetet i Aarhus forår 2026)
Kom Bach før eller efter Beethoven? Hvornår er den
romantiske periode i musikhistorien? Hvornår må man klappe til en opera? Hvad i
alverden laver en dirigent egentlig? Hvem er Stockhausen egentlig? Og er det
rigtigt at der findes et stykke musik uden lyd overhovedet...?
Alt dette og mere til får du styr på i denne komprimerede indgang til den
klassiske musiks historie, hvor alle spørgsmål er velkomne.
FOREDRAG OM RYTMISK MUSIK
Miles Davis: fra cool jazz til hot fusion
(afholdes på Askov Højskole
efterår 2025)
Miles Davis' liv og musik fra hans tidlige år med Charlie Parker, success med Birth of the Cool, samarbejdet med Gil Evans, de elektriske år, fem-årspausen og tilbagekomst i 80'erne.John
Coltrane: jazzens pionér
(afholdes på Folkeuniversitet i Aarhus forår 2026)
John Coltrane's liv og musik. Et overblik over hans omfattende men relativt
korte karriere fra tiden med Miles Davis i 1950'erne til hans sidste storværk
Expression i 1967
Jazzens historie
Jazzen startede begyndelsen af det 20. århundrede i sydstaterne i USA, men udviklede sig med rekordfart til at blive en af de mest indflydelsesrige musikgenrer, og efterhånden en konkurrent til den klassiske musik i popularitet – indtil jazzen selv blev udmanøvreret af rock og pop. I dette foredrag ser vi på en række af jazzens giganter og og får sat de forskellige stilarter ind i en historisk ramme – men udgangspunkt i beboppens fremkomst midt under 2. verdenskrig og med lange udblik tilbage til starten af århundredet og frem til nutiden.
FOREDRAG OM HISTORIE
Stalin: Despoti og disruption
Stalin var sovjetunionens ubestridte hersker fra omkring midten af 1920'erne til sin død i 1953. Han styrede med frygt og terror, men hvad var form¨ålet med den umådeholdne krigsførsel imod sin egen befolkning og hvilket formål tjente det at ingen kunne forudsige hvad Stalin og staten ville finde på næste gang? Dette er et foredrag om Stalin og hans tid, om Den Store Terror og om forvirring og frygt som styreform. Måske bliver vi også klogere på de ledere, der i både Øst og Vest ligeledes anvender uforudsigelighed og disruption som styreform.
Den Europæiske
Koncert 1814-1914
I perioden fra
Napoleonskrigenes afslutning til 1. verdenskrigs udbrud herskede der en godt
100-årig skrøbelig fred i Europa, håndfast håndhævet af den fem største
europæiske magter, der i samarbejde sikrede at ingen af de mange nye ismer
(nationalisme, liberalisme, socialisme etc) fik held til at forstyrre roen. Men
det skete på bekostning af folkenes selvbestemmelsesret og mindretallenes ret
til medindflydelse. I dette foredrag går vi tæt på den 100-årige periode
1814-1914 og undersøger de mange strømninger i tiden, herunder romantik og
selvbestemmelse.
Leningrad: Hungerkatastrofen
Først forsvandt hundene, siden kattene. Efterhånden var også rotterne væk, og folk døde af sult på gaden i den hårde vinter i 1941-1942. Da sneen smeltede stod det klart at nogle af dem, der fortsat levede, havde overlevet ved at spise dem, der var døde på gaden. Dette er et foredrag om 2. verdenskrigs længste belejring. 1000 dage belejrede den tyske hær Leningrad og en mio mennesker omkom i hvad der er kaldt den værste humanitære katastrofe i 1900-tallet.
Sovjetunionens historie
En del den måde Rusland agerer på i nutiden, skal ses i lyset af den sovjetiske historie, som Vladimir Putin gerne vil revitalisere. I dette foredrag gives et overblik over Sovjetunionen fra revolutionen i 1917 til sammenbruddet i 1991, med nedslag i Den Store Terror 1936-1939, Tøbruddet i 1960'erne, stilstanden i 1970'erne og kapløbet med USA i 1980'erne samt Tjernobylkatastrofen og den endelige afslutning på imperiet i 1991.
Italiens
historie - fra røde skjorter over sorte skjorter til åbne skjorter
Italien blev skabt
som samlet nation i perioden 1860-1870, med nationalhelten Garibaldi i en
central rolle, til trods for at der hverken var et fælles sprog eller en fælles
kultur - end ikke en fælles madkultur herskede i det område vi i dag kender som
Italien. Italien blev under Mussolini Europas første fascistiske stat og havde
held med at ende blandt de allierede efter 2. verdenskrig, trods støtten til
det nazistiske Tyskland. Efterkrigstiden har budt på skrøbelige politiske
alliancer med Berlusconi i en central rolle - og i dag er det fascistiske
partis arvtagere atter i centrum af itlaiensk politik. Om Italien før, nu og i
fremtiden.
Jeg har holdt foredrag om musikhistorie og afholdt koncertintroduktioner en række steder landet over, blandt andet
- Den Sorte Diamant
- Bagsværd Kirke
- DR Koncerthuset
- Bibliotekerne i Køge og Ballerup
- Musikbiblioteket i Odense
- Patientbiblioteket Rigshospitalet
- Folkeuniversiteterne i København, Emdrup, Aalborg og Aarhus
- Fuglsang Musikforening
- Musikhuset i København
- Dansk-Russisk Forening
- Sankt Annæ Gymnasium
- Historiske Dage
- Askov Højskole
- Musica Polaris
- Arbejdermuseet
- Copenhagen Phils venneforening
- Nødebo Kro
- Musikkonservatoriet, København
- Bogforum, Bella Center
- Liselund Højskole
- Cinemateket